گروه ریاضی راهنمایی ناحیه یک استان قزوین

این وبلاگ توسط گروه ریاضی مقطع راهنمایی ناحیه یک استان قزوین طراحی شده است

گروه ریاضی راهنمایی ناحیه یک استان قزوین

این وبلاگ توسط گروه ریاضی مقطع راهنمایی ناحیه یک استان قزوین طراحی شده است

این هم یک الگوی تدریس بد ریاضی

الگوی بد درس دادن آموزش ریاضی درژاپن 
 (نیل دیوید سن - دانشگاه مریلند)

 

 

 

        از سال 1971تدریس بد درس دادن  برای دانشجویان فوق لیسانس، دستیار ها و دانشجویان دبیری مقطع متوسطه در دانشگاه مریلند انجام شده است.

    ارایه رل «ضد مدل» : ناظر به حضار می گوید که الان شاهد تدریسی خواهند بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود.

     بعد از چند دقیقه حضار متوجه اشتباهات تدریس ایشان می شوند.

        این روش زمانی مفید است که حداقل سی نمونه از اشکالات در آن تشخیص داده شود.

      معلم ارایه دهنده این مدل باید انعطاف پذیر، متکی به خود و دارای استعدا د بازیگری باشد و در مقابل حضار کم نیاورد.

شروع ناهنجار

–        با عجله دیر به کلاس می آید.

–        عذر مسخره آمیزی برای دیر آمدن می آورد.

–        می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟

–        برای پیدا کردن مطلب مناسب کتاب را ورق می زند.

–        گچ ندارد و در حالی که به فراش ها ناسزا می گوید برای بدست آوردن آن بیرون می رود.

آماده نکردن درس و نداشتن نوت

–        تعریف ها و قضیه ها را غلط بیان می کند.

–        مثال ها را قبلاً تنظیم نکرده است.

–        سعی می کند در کلاس مثال هایی بزند، که خیلی پیچیده، مشکل، ساده، یا نامناسب برای مطلب مورد بحث از آب در می آیند.

–        خط مشی استدلال را از دست می دهد و مرتب به کتاب رجوع می کند.

–        مسایل را بدون توجه تکلیف می دهد (برای مثال، مسایل فرد از 1 تا 200 را حل کنید).

سبک بی اثر عرضه

–        با آرامی دیوانه کننده ای ادامه می دهد.

–        به طرز یکنواخت، خسته کننده، کتابی و یا غیر منطقی صحبت می کند.

–        با عجله از مطالب می گذرد و به سرعت صحبت می کند.

–        از آن چه می گوید به اندازه کافی روی تخته نمی نویسد.

–        به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد.

–        اصطلاحات را بدون تعریف کردن آن ها به کار می برد.

–        با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد.

–        مقدمه، خلاصه یا روابط بین عقاید را عرضه نمی کند.

–        سعی نمی کند به دانشجویان انگیزه ای برای مطالعه مطلب بدهد.

–        فرض می کند که دانشجویان قبلاً مطالب اساسی را می دانند و وقتی که نمی دانند آن ها را مسخره می کند.

–        به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است.

–        کتاب را به سادگی برای دانشجویان می خواند.

–        اشتباهات متعددی در محاسبه، منطق و دستور زبان می کند.

نداشتن تماس با دانش آموزان

–        با کلاس تماس نگاهی برقرار نمی کند، با تخته، دیوارها، کف اتاق یا سقف صحبت می کند.

–        توجه همه را از دست می دهد و با وجود این ادامه می دهد.

–        تفسیرهای ناروایی راجع به سطح پایین مطالب درس ابراز می دارد.

–        به دانشجویان اهانت می کند، به آن ها می گوید که احمق و درس نخوان هستند.

–        دایم می گوید «ساده» یا «واضح» است.

–        هیجانی از خود نشان نمی دهد.

–        دایم به وقت نگاه می کند.

–        رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد.

–        نام دانشجویان را نمی داند.

–        هیچ گونه تشویقی برای هیچ فردی ندارد.

برخود بد با سؤالات

                   اجازه سؤال کردن نمی دهد یا دانشجویی را که سؤالی می کند شرمسار می سازد.

                   به سؤالات به خوبی جواب نمی دهد.

                   به دانشجویان می گوید که جواب سؤالات را در کتاب پیدا کنند.

                   سؤال دانشجو را نمی فهمد و به سؤالی که مطرح نشده است جواب می دهد.

                   وقت کلاس را زیاد صرف جواب دادن سؤالاتی می کند که مورد علاقه عمومی نیستند.

                   تقریباً هیچ سؤالی از دانشجویان نمی کند.

                   سؤالاتی را که مبهم، گیج کننده، غیر ممکن و یا بی اندازه ساده هستند، می پرسد.

                   از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند، بدون آن که به دیگران وقت فکرکردن دهد.

                   با عصبانیت از جواب های دانشجویان به سؤالات خود انتقاد می کند.

استفاده بد از تخته سیاه

–        شکل های شلوغ و غیر مشخص می کشد.

–        شکل ها را غیر واضح یا نادرست حروف گذاری می کند.

–        مختصات را برعکس می کشد.

–        شکل ها را خیلی بالا یا پایین و یا طوری رسم می کند که قسمت های حساس آن ها از تخته سیاه بیرون می افتند.

–        فقره ها را با یکدیگر مخلوط می کند.

–        حل مسایل متمایز را روی تخته مخلوط می کند.

–        برای فقره های مهم جای کافی نمی گذارد.

–        غیر خوانا می نویسد (خیلی کوچک، خیلی بزرگ یا اریب).

–        جلوی دید دانشجویان را با ایستادن جلوی تخته می گیرد.

–        چند خط را از میان می اندازد یا چند خط را با هم ترکیب می کند.

–        دایم عباراتی را با پاک کردن یا اضافه کردن عوض می کند، به عوض این که آن را آن را روی خط دیگری بنوسد.

-زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهمیدن و سؤال کردن جلوگیری می کند.

برگرفته شده از اینترنت

تبریک:

ولادت با سعادت امام رضا (ع) را به همه

 

 شیعیان جهان تبریک عرض می کنم  .

 

علل افت ریاضی

علل افت ریاضی

 

 

1) دانش آموزان اکثراً از ریاضی می ترسند مخصوصاً از مسأله و هندسه . دلیل این وحشت زیاد اهمیت دادن به این درس در خانواده ها و پرسش های زیاد از نمره درس ریاضی در حالیکه به درس های دیگر این مقدار توجه نمی شود واین درس را برای بچه ها غول سازند

2) در مقطع ابتدایی اصولی و زیر ساختی با دانش آموزان کار نمی شود چون معلمان در چند پایه تدریس می کنند و تخصصی این درس را کار نمی کنند.

3)  کاربردی نبودن این درس در زندگی روزمره 

4) محتوای سنگین و ساعات اندک تدریس 

5) عدم برنامه ریزی صحیح برای تشکیل کلاس های جبرانی 

6) نبودن انگیزه در دانش آموزان برای مطالعه این دروس

7)نبودن وسایل کمک آموزشی مناسب

8) تخصصی نبودن معلمان برای تدریس این رشته 

9)حجیم بودن مطالب کتاب با توجه به کم بودن ساعات درس مخصوصاً پایه سوم راهنمایی

10)نداشتن اهداف یادگیری و یاددهی توسط دبیران مربوطه و آشنا نبودن با روش های فعال و گروه بندی که متأسفانه عده ای هنوز از روش های سنتی استفاده می کنند

11)وجود دانش آموزان کند ذهن و بازیگوش که باید یک معلم از انواع روش ها و راه ها استفاده کند تا در کلاس برای اکثر دانش آموزان جاذبه ایجاد کند و یاددهی به نهو مطلوب و در سطح بالاتری انجام شود.

12)مربیان و دبیران این درس اگر دارای روحیات علمی بالا ، ظاهری آراسته ، چهره ای گشاده و پر صلابت باشند در یاد گیری دانش آموزان مؤثر تر است.

13)دشوار و سخت بودن بعضی از دروس برای دانش آموزان 

14)استفاده نکردن بعضی از دبیران از روش های فعال تدریس و سنتی تدریس کردن 

15) کمک دبیران و معلمان ابتدایی به دانش آموزان در جلسات امتحان و عدم اعتماد به نفس و شناخت ضعف های دانش آموزان در مقطع ابتدایی  

16)روش تدریس نا مناسب 

17)کمبود انگیزه در دانش آموزان 

18)طراحی سؤالات خشک و بی روح

19)شرایط عاطفی سرد و امنیت کم محیط خانواده به علت گرفتاری های والدین

0 2) شرایط اجتماعی روستا ها و اقتصادبد خانواده ها

 21) تحصیلات پایین و سطح فرهنگ خانواده  مناطق محروم

 22) تعداد فراوان  اعضای خانواده در روستا ها

23) اشتغال کودکان به کار های کشاورزی و دامداری

 24) ارتباط بسیار ضعیف بین اولیا و مربیان

 25) حاکمیت ارزش های مادی در خانواده های امروزی

 26) اثرات مخرب تلویزیون و عدم استفاده صحیح از آن

 27) طلاق والدین ویا فوت یگی از آنها

 28) اعتیاد والدین

29) روابط سرد معلم و دانش آموز

30) شرایط آموزشی نامناسب  و عدم امکانات مطلوب تحصیلی در روستاها

 31)کتاب های درسی و مواد آموزشی  غیر بومی

32) آماده کردن درس  توسط بعضی از والدین و نمره دادن  در بعضی از مدارس

33) فضای نامناسب کلاسها و تسهیلات اندک مدرسه

34) تعویض مکرر معلمان در یک سال یا در سالهای متمادی

 35) نا هماهنگی برنامه ها و روش های آموزشی

 36) انتظارات بسیار زیاد  مدرسه از دانش آموزان

37) دوری مدرسه برای دانش آموزانی که در روستای خود درس نمی خوانند.

 38) شلوغ بودن کلاس های درسی 

اصولی برای تدریس ریاضیات

اصولی برای تدریس ریاضیات :

 

1- حل مسئله یکی از روشهای آموزش ریاضیات است .

 

2- در تدریس ریاضیات باید عواملی که کودکان را به کلاس درس علاقه مند می کند شناخته شود .

 

3- مبنای همه آموزشها باید بر آزمایش استوار باشد . بخصوص آزمایش با مواد کمک آموزشی که ساخته خود کودکان است .

 

4- گفتگو در مورد ریاضیات باید یکی از اهداف آموزش باشد .

 

5- این مفهوم که بسیاری از اندیشه های ریاضیات با هم ارتباط دارند باید گسترش داده شود 

 

6- معناجویی در ریاضیات باید به عنوان زمینه ای در آموزش مورد توجه قرار گیرد .

 

7- کار گروهی در ریاضیات باید به یک روش معمول تبدیل شود .

 

8- نیازهای متفاوت کودکان باید مورد ملاحظه قرار گیرد .

 

9- برای کودکان باید فرصتهایی برابر در یادگیری ریاضیات فراهم شود .

 

10 - پیشرفت کودکان در زمینه ریاضیات باید از طریق آزمونهای کتبی تشخیص داده شود .

 

شواهد نشان می دهد که در بیشتر مدارس به جای آنکه به کتابهای متعدد رجوع کنند یا حتی آنها را متناسب با نیازهای گروهی یا فردی تغییر دهند تنها از یک کتاب درسی برای همه دانش آموزان استفاده می کنند . کتابهای درسی زمینه یا چهارچوب را فراهم می کند که از طریق آن می توانید برنامه ریاضی محکم و استوار تدارک ببینید . از طریق انجام آزمایش ، فعالیتهای کلاسی و مواد آموزشی دست ساز می توان به آموزش ریاضیات یاری کرد .

چرا کودکان در ریاضی مردود می شوند.

چرا بعضی از کودکان در ریاضیات مردود می شوند ؟ این سؤال که اغلب مطرح هست ، تقریبا" یک سؤال منفی و غیر قابل قبول است .

اگر بدانیم که چگونه کودکان در ریاضیات موفق شده اند  آنگاه باید بدانیم که در تمرین ها و تجربیات آن دسته از کودکانی که مردود شده اند چه چیزی کم بوده است ؟

چند فعالیت مکمل در مورد درس ریاضی دوره راهنمایی را معرفی مینمایم

.

عنوان فعالیت

پایه

اهداف

شرح فعالیت

امکانات

تحقیق حجم کره

سوم

رسیدن به فرمول حجم کره به صورت تجربی و پرهیز از به خاطر سپاری اجباری فرمول های ریاضی

یک توپ پلاستیکی را نصف کرده و با مقوا مخروطی می سازند که سطح مقطع آن برابر سطح مقطع توپ و ارتفاع آن برابر شعاع دایره سطح مقطع باشد .مخروط را پر از خاک اره کرده و درون نیم کره بریزند . با دو بار انجام دادن آن نیم کره پر می شود . بنا بر این حجم کره برابر با چهار برابر حجم مخروط است . حجم مخروط x =

توپ پلاستیکی و مقوا و خاک اره

مساحت کره

سوم

رسیدن به فرمول حجم کره به صورت تجربی و پرهیز از به خاطر سپاری اجباری فرمول های ریاضی

پوست پرتقال را با دقت گرفته و بعد از نصف کردن پرتقال روی سطح مقطع آن بگسترانند .اگر با دقت عمل شود مشاهده خواهند نمود که چهار بار روی سطح مقطع پوشیده می شود .بنا بر این مساحت کره چهار برابر مساحت دایره عظیمه است .s= مساحت دایره

یک یا چند عدد پرتقال تقریبا کروی!!!!

رسم ها در طبیعت

سه پایه

موارد استفاده رسم ها در معماری ایرانی

رسم های که در طبیعت ویا در اماکن قدیمی و یا مذهبی مانند امام زاده ها و مساجد و یا مثلا حرم امام رضا مشاهده می نمایند می توانند روی برگه A۴ با اصول کشیدن رسم آن را ترسیم کنند . ویا با دوربین عکاسی از آن ها عکس بگیرند و در یک پوشه کار ارائه نمایند . ویا این که در کلاس های دخترانه این رسم ها را به صورت گل دوزی روی پارچه تهیه کنند ویا این رسم ها رابر روی چوب به صورت معرق در آورده و با هزینه های بسیار اندک کارهی شگفت انگیز انجام دهند .

مقوا – دوربین عکاسی – وسایل گلدوزی – تخته سه لایی

این موارد را به راحتی در کلاس درس به تناسب امکانات وبا خلاقیت انجام دهید.ان شاء الله مورد استفاده قرار گیرد

قوانین موفقیت

  • قانون انگیزه: هرچه می گویید یا انجام می دهید از تمایلات درونی، خواسته های شما سرچشمه می گیرید. پس برای رسیدن به موفقیت باید انگیزه ها را مشخص کرد  تا  با  یک برنامه ریزی اصولی به هدف رسید.
 
  • قانون انتظار: با اعتماد به نفس، انتظار وقوع چیزی را در جهان پیرامونتان داشته باشید آن چیز به وقع می پیوندد، شما همیشه هماهنگ با انتظاراتتان عمل می کنید و این انتظارات بر رفتار و چگونگی برخورد اطرافیان تاثیر می گذارد.
 
  • قانون تمرکز: هر چیزی که روی آن تمرکز کرده و به آن فکر کنید در زندگی واقعی شکل گرفته و گسترش پیدا می کند. بنابراین باید فکر خود را روی چیزهایی متمرکز کنید که واقعا طالب آن هستید.
 
  • قانون انتخاب: زندگی ما نتیجه انتخاب های ما تا این لحظه است. چون همیشه در انتخاب افکار خویش آزاد هستیم. کنترل کامل زندگی و تمامی آن چه برایمان اتفاق می افتد در دست خودمان است.
 
  • قانون مسئولیت: هر چه و هر کجا هستید به خاطر اینکه خودتان اینطور خواسته اید. مسئولیت آن چه هستید، آن چه به دست آورده اید و آن چه که خواهید شد بر عهده خود شماست.
 
  • قانون باور: هر چیز را عمیقا باور داشته باشید به واقعیت تبدیل می شود. شما آنچه را که می بینید باور نمی کنید بلکه آن چیزی را می بینید که به عنوان باور انتخاب کرده اید. پس باید باورهای محدود کننده ای را که مانع موفقیت شما هستند شناسایی کنید و آن ها را از بین ببرید.
 
  • قانون تاثیر تلاش: همه امیدها، رویاها، آرمان های ما در گرو سخت کوشی است. هرچه بیشتر تلاش کنیم موفقیت بیشتری کسب می کنیم.
 
  • قانون تصمیم: مصمم بودن از ویژگی های اساسی افراد موفق است. در زندگی هر جهشی در جهت پیشرفت هنگامی حاصل می شود که در مورد آن تصمیم روشنی گرفته باشیم.
 
  • قانون استقامت: معیار ایمان به خود، توانایی استقامت در برابر سختیها، شکست ها و ناامیدی هاست. استقامت ویژگی اساس موفقیت است. اگر به اندازه کافی استقامت کنیم، طبیعتا سرانجام موفق خواهیم شد.
 
  • قانون صداقت: خوشبختی زمانی به سراغ ما می آید که تصمیم بگیریم هماهنگ با والاترین ارزش ها و عمیق ترین اعتقادات خود زندگی کنیم. همواره باید با آن بهترین بهترین ها که در درون وجودمان وجود دارد صادق باشیم.

عرض تبریک

افتتاح وبلاگ گروه ریاضی راهنمایی ناحیه یک آموزش و پرورش استان قزوین را تبریک میگویم .

 

 افتتاح این وبلاگ همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه میباشد

امیدوارم بتوانیم مطالب پر بار و  پر محتوایی را در این وبلاگ قرار داده

 و حداکثر استفاده را از آنها ببریم

 

به وبلاگ گروه ریاضی راهنمایی ناحیه یک خوش آمدید.